Teringin jadi gel4ndangan, lelaki ini buat ‘c0ntent’ selami nasib h0meIess… Tak sangka ini orang pertama hulur burger

GeIandangan merupakan isu universal yang dihadapi masyarakat dunia termasuk Malaysia. Hakikatnya mereka terdiri daripada individu yang memerlukan b.antuan kerana kebanyakannya berhadapan mas4lah seperti kes3mpitan hidup, kemi5kinan bandar, konflik keluarga, gejala sos1al, gangguan ment4l, penyalahgunaan ddah, sikap dan lain-lain.

Bagaimanapun terdapat segelintir angg0ta masyarakat yang berpandangan kehidupan sebagai gelndangan adalah lebih mudah kerana makan dan minum sentiasa tersedia selain tidak perlu bersus4h payah mengerah kudrat mencari rezeki.

Seperti rakaman video tu1ar baru-baru ini, seorang lelaki dikatakan cuba menyel4mi kehidupan golongan rentan terbabit di sekitar Georgetown, Pulau Pinang.

Dia turut menceritakan apa yang dilakukan sepanjang tempoh meny4mar sebagai gelndangan selama satu hari.

Menurutnya yang dikenali sebagai Helmi Juhari, dia bermula dengan mengecas telefon bimbit di stesen minyak.

Sengaja bawa RM2. Tapi sump4h menyesal sebab lapar sangat. Aku tidur di Lebuh Pantai sebab tiada hotel yang berharga RM2 untuk semalam.

Tiba-tiba terdapat seorang lelaki menaiki motosikal menghulurkan burger dan air yang sudah diminum. Tapi aku ambil saja sebab sudah lapar,” ujarnya yang turut mengucapkan terima kasih kepada lelaki terbabit.

Tidak disangka mat rmp1t menghulurkan makanan.

Susulan pengalaman yang per1t selama satu hari, dia menyatakan bahawa itu adalah kali terakhir untuknya melakukan perkara tersebut.

Malah katanya, kehidupan sebagai geland4ngan tidak menarik kerana terpaks4 berlapar, tidur dalam keseju.kan, dan digi.git nyamuk.

Selain itu, dia turut berk0ngsikan pengalaman diganggv anj1ng li4r dan sebagainya.

Mengakui terkesan dengan situasi berkenaan, Helmi menasihati orang ramai supaya membantu golongan rentan jika bertemu dengan mereka.

Mungkin mat remp1t tu beli burger dan air untuk diri sendiri tapi sebab kesian, dia sedekah kat abang ni. NETIZEN

Eloran itu, video perkongsiannya yang dimuat naik di ap1ikasi TkTk menjadi tu1ar di media sosi4l.

Sehingga kini ia ditonton lebih 844,000 pelayar TkTk.

Rata-rata warganet memuji tindakan lelaki menaiki motosikal yang digelar ‘mat rmp1t’ kerana berusaha untuk bersedekah kepada golongan rentan walaupun diri dilihat serba kekurangan.

Abe (abang) rmp1t pun rasanya tak ada duit nak beli air baru. Terima kasih abang remp1t.

Baik betul mat rmp1t tu.

Mungkin mat rmp1t tu beli burger dan air untuk diri sendiri tapi sebab kesian, dia sedekah kat abang ni. Bagusnya!

Respect abang rmp1t.

Depa (mereka) rmp1t, tapi hati mereka baik. Semoga murah rezeki mereka berdua,” ujar beberapa netizen yang tersentuh hati melihat kebaikan lelaki bermotor terbabit.

Menjengah lebih lanjut di ruangan komen, rupa-rupanya ramai yang mengakui pernah hidup sebagai gelandangan kerana kes3mpitan hidup.

Netizen meningg4lkan pandangan masing-masing di ruangan komen.

Malah perkongsian mereka itu turut merntun hati warganet yang lain.

Saya pernah rasa dengan suami, mak dan bay1 berusia empat bulan… saya pun tengah h4mil. Ada duit pun RM10.

Aku pernah bang… berbekalkan beg galas tapi masih bekerja. Balik kerja pening fikir nak tidur mana, jadi taman Jpvn tepi masjid Seberang Jaya tempat dipilih.

Akak pernah dengan tiga anak duduk bawah jambatan. Siang kerja, anak-anak pergi sekolah… gara-gara kena h4lau bilik, gaji ditol4k hut4ng sebab pinjam semasa PKP anak s4kit.

Famili aku tidur kat dobi dengan tak cas telefon, duit pun tiada… minta tolong zakat tapi tak ada respons sampai mak aku men4ngis depan pejabat.

Pernah jadi h0meless… mandi kat Shell, masjid. Tidur dalam kereta sendiri, bersyukur sebab hidup ini mengajar aku.

Sumber: online.diariv1ra1

Pihak Apacerita pressl tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page Apacerita Press Ya.

Jemput join group –> Ceramah Apa Hari Ini <– ni, sama2 kita berkongsi info islamik. inshaAllah bermanfaat disana. terima kasih atas kerja sama anda semua.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut: