Punca Cikgu Menangis Baca Karangan Murid 11 Tahun

Punca Cikgu Menangis Baca Karangan Murid 11 Tahun. Ini Sebabnya | Tersentuh hati penulis apabila membaca karangan Adik Nik Nur Kamelia Nik Mohd Iruan 11 tahun dari Kampung Pulau Kapas Demit Kubang Kerian Kelantan ini. Semoga anak-anak keluarga ini berjaya di dunia dan akhirat.

Saya orang miskin, saya selalu bawa duit RM1 sehari. Kalau ada (kelas) Fardu Ain, saya bawa RM2. Ayah saya pula kerja buat rumah batu dan ayah selalu berhutang dengan orang.Kalau ayah saya dapat gaji, ayah saya bayar hutang orang lain sampai saya dan keluarga tak dapat makan.

Kalau saya tak dapat makan, saya dan adik saya pergi cari ubi kayu.
Kadang-kadang saya tak dapat makan ubi kayu, saya bagi adik. Saya tak makan pun tak pe.

Itu antara bait ayat yang dikarang Nik Nur Kamelia Nik Mohd Iruan, 11, ketika diminta guru bahasa Inggeris sekolahnya menulis karangan mengenai ‘Myself’ pada hari kedua persekolahan.

Karangan menyentuh hati itu ditulis murid tahun lima Sekolah Kebangsaan Demit, Kota Bharu berkenaan dalam bahasa Melayu kerana mendakwa tidak tahu menulis dalam bahasa Inggeris.

Kita perlu sedar, bahawasanya kita tidak senantiasa mendapat langit yang cerah, apabila mendung berarak kembali, hujan mencucuri diselang-selikan dengan guruh berdentum, boleh diibaratkan seperti roda di atas bila-bila masa sahaja boleh merudum di dasar jalanan.

Tersentuh hati bila baca karangan ini. Jika kita rasa keluarga kita susah,tapi sebenarnya ada lagi susah daripada kita. Bersyukurlah dengan kehidupan kita.

Terpulang bagaimana cara kita bersyukur,dengan cara memberi atau berkongsi rezeki dengan orang lain juga adalah salah satu bentuk cara bersyukur.

Semoga kita saling prihatin dengan kesusahan masyarakat sekelilingan menghulurkan bantuan sekadar mengikut kemampuan kita.

Ingatlah wahai sahabat,janji Allah,rezeki tidak akan berkurang dengan bersedekah malah akan ditambah dengan Allah. Dengan cara ini nasib masyarakat seperti adik ini akan terbela.

Semoga adik ini serta keluargannya terus sabar dan diberi jalan rezeki Allah yang lebih baik akan datang. Amin Semoga bermanfaat.

Kisah sedih murid tak pernah bawa duit sekolah
Kisah yang dikongsi oleh pengguna Facebook bernama Ct Sarah ini mendapat lebih seribu share oleh netizen.

Pada awalnya dia ke sekolah bagi memberi wang persekolahan anaknya yang tertinggal namun terserempak seorang murid dalam keadaan yang sangat menyedihkan.

Lupa nk bg duit sklh ank pg td.pastu lbh krg kul 9 lbh trus chow g sklh dia nk bg duit.ms tu wktu bdk2 rehat. tgh tngu ank kt kantin tb2 tlihat sorang bdk yg lalu dpn mata..kecik sngt bdnnya..

Baju sluar kasut smua lusuh,wrna kuning n x bgosok.hati dh mula rs smcam.dia jln slow jer lht kiri kanan.pastu hlg dr pndangan.. tcari2 gak la dn mata aku tpaku bla tgk bdk td duk ats bangku kantin.

Tangan dia pegang sesuatu.pastu dia makan.nampak cam payah je dia gigit. aku ingat kuih tapi cam pelik jer.aku pegi dekat dia..tanya apa dia mkn.

dia pn tnjuk.ms tu tuhan je tau mcmane prasaan aku bla tgk dia cuma mkn kulit aym yg kwn bg katanya..aku tnya knape xmkn bnda lain dia jwb ni dh ada mkanan.itu yg dia ulang bkali2 smbil tnjuk kulit aym.pd aku tu bkn kulit aym tp hnya tpung yg makcik kantin bt grg aym.

Kasihan melihat murid tersebut, wanita berkenaan menghulurkan wang. Murid tersebut bagaimanapun hanya membeli sebatang hotdog xpuas aty aku tnya lg knape xbli mkn,dia tnduk.

Kawan dia jawab dia x penah bawak duit pun g sekolah.subhanallah terkedu aku.apa dia mkn kat umah pagi tadi.mgkn jg dia leh mkn rmt pg kt sekolah.tp bnyk mane sngt.tgh hr x lapar ke dia?

Time tu jugak ngalir airmata aku.susahnya hidup dia. aku bagi duit suruh dia g beli makanan.aku prati apa dia beli.nk tau apa?

Cuma sbtg hotdog.pastu makcik kantin pngl dia bg duit lbh.dia amik tp xtgk pn duit tu.mata dia asyk pndang hotdog tu jer smbil bjln.dr ctu aku dh blh agk dia xpernah leh bli hotdog tu kot.

Pastu aku nampak lak yang sorang lagi budak duk bergayut je kat palang tempat budak beratur beli makan.duk tengok budak lain beli makanan.

pastu tb2 bdk tu amk duit dr yg bdk yg aku tlg td.aku tnya nape amk duit org.bdk tu ckp tu abg dia. patutpn.aku tnya x bwk duit jgk ke,dia angguk.mcmane mrk leh tahan lpr dr pg smpai ptg.

Sekolah dhla kul 4.30 br hbs..kite rs kite dh ckup ssh tp org lain lg ssh dr kite kn.dhla mkanan kt kntin skrg mahal.air jer dh 50sen.ns lak antara rm1-rm2.mcmane mrk nk mkn lau singgit pn mrka x mampu bwk?

hrni mgkn aku dpt tlg tp mcmane hr2 mrk yg akn dtg? bsyukurla kite dgn apa yg kite ada sb apa yg kite miliki xsmua org lain leh miliki.tp pepun msh tbyg muka bdk tu..dia ckp namadia haikal drjah 1.abg dia drjh 3..moga Allah pmudahkan hdp mrka dn dmurahkan rezeki.

Sumber : sayaluvislam.com

MOHON SUBSCRIBE CHANNEL NASIHAT USTAZ, SEMOGA ADA AMALAN KITA UNTUK HARI INI, JOM BUAT SAHAM UNTUK AKHIRAT