Boleh Ke Hilangkan 10kg Sebulan?

Boleh Ke Hilangkan 10kg Sebulan Tanpa Sebarang Produk? Boleh! Ini Caranya | Tips diet ini telah dikongsi oleh Cik Alia Amira Rohani yang berjaya menurunkan berat badan sebanyak 10kg dalam masa sebulan! Kenapa? Tak Percaya?

10 Tips Diet Hilangkan 10kg Dalam 1 Bulan. Tanpa Produk!

Assalamualikum, Bismillahirahmanirahim (90kg-58kg) = Kerugian 10kg dalam 1 bulan

Haa sebelum tu nak cakap dulu, tips diet ni BERGANTUNG kepada metabolisme, kerajinan dan disiplin kuat tau!

1. Detox!
Mula-mula, kena detox dulu badan tau haa. (Maksudnya pastikan banyak buang air besar)

Tau ke idok berapa tan matrik lemak-lemak? dan yang menapak dan beranak-pinak dekat usus tu? Jadi! Korang boleh google tau.

Resepi Air Detox

Bagaimana cara membuat detoksinya sendiri? Anda boleh cuba ikut resepi di bawah

1. Grapefruit + Timun + Lemon + Limau Nipis + Daun Pudina

2. Kiwi + Strawberi

3. Epal Merah / Hijau + Batang Kayu Manis

4. Strawberi + Tembikai

5. Cuka Epal + Lemon + Kayu Manis

6. Gel Aloe + Lemon

7. Halia + Lemon

8. Tembikai

9. Lemon

2. Kurangkan Kuantiti Dalam Hidangan.
Pengambilan diet seharian yang saya amalkan ni kalau nak tukar atau untuk menyusukan ibu boleh lebihkan bahagian protein (lebih baik merujuk ahli / pemakanan dahulu)

Pagi:

Roti 3 keping + teh hijau.
Air Suam (Wajib ambil macam mana pun) Sebelum pukul 9 pagi (jika bagi pesakit kencing manis seluruh roti gandum tau?) Kalau yang memang manis muka dia tu … Roti gardenia kosong tu jee haa?)

Makan Tengah hari:

~ Nasi 2 senduk (Sebab orang Melayu tulen. Kalau tak makan nasi tak boleh hidup rasa).
~ Ayam atau ikan.
~ Sayur hijau rebus / kukus (Saya tidak suka lauk kari jadi memang tak ambil. Kadang-kadang kuah kicap je.

Pelajar, sememangnya ekonomi macam mana. kalau duduk rumah permintaan dengan umi nak makan ikan singgang).

Ni kalau hari-hari makan telur goreng nanti jadi sadpp jangan salahkan sis yee.

Makan Malam:

~ Buah epal hijau (ini pun pilihan, kalau makan siang tak ambil nasi, saya ambil makan malam waktu, tak lebih pukul 8 malam.

~ (Telur goreng .. jangan gatal-gatal nak makn pizza untuk makan malam-malam oleh acah-acah mat salleh tau).

3. Mesti minum Air Suam 2-3 Liter Sehari.
Dalam sehari kena ambil 2-3 liter air panas / siang ni wajibalghunoh untuk berat badan 10kg / bulan.

Korang boleh google juga macma dimana nak kira berapa liter air yang diperlukan oleh badan dan cara nak membagi. (Tak adalah nanti ulang alik tandas je ..).

4. Minum Teh Hijau.
Saya memang menekankan teh hijau.

Bukan kata minum Teh Hijau tak makan, tak senam tuptup turun 20kg. Ehh memang idokk ..

Ia MEMBANTU meningkatkan metabolisme selain itu dia juga bantu dalam weightloss.

5. Senaman 30 Minit.

Latihan setiap hari korang WAJIB 30 minit / hari.

Untuk perempuan boleh lah nak Zumba.

Haaa ni keje ofis tu mohon buat lebih, sebab korang kurang bergerak berbanding cikgu atau jururawat yang selalu ke hulu hilir ni ..

6. Tak Perlu Elak Nasi.
Jangan nak makan makanan oat, makan biskut, roti dan sebagainya.

Tahu tak, sebenarnya semua ini lagi banyak bebanan untuk diproses berbanding makan nasi. Jadi, sila rujuk pemakanan sebelum membuat keputusan tau!

7. Pantang Ais & Air Manis.
Kena pantang ais (air yang disejukkan) contoh abc, cendol, blog sejuk dan semua mak nenek yang sejuk.

Hanya minum air suam mengikut liter yang badan korang memerlukan (sepanjang hari).

8. Jangan Makan ‘Makanan Segera’.
Pantang lah semua ‘makanan segera’ macam KFC, McD, Pizza, Suway semua tu untuk 3 minggu pertama tanpa ada ‘mengubati hari’.

9. Selalu Timbang, Jaga Emosi.
Timbang dulu sebelum memulakan misi.

Setiap minggu pastikan berat badan!

jaga juga emosi tu biar stabil, kadang-kadang dia akan memberi kesan juga.

Kalau genetik jenis obesiti, korang kenelah lipat gandakan usaha. Sebab potensi untuk kehilangan berat badan 10kg / minggu tu lebih rendah.

10. Amal 2-3 Gelas Air Suam Setelah Bangun Tidur.
Bangun dari tidur sebelum korang pergi ke tandas, sebelum gigi gosok, terus minum air kosong agak2 dalam 2-3 gelas (jika air suam, amat dan sangat digalakkan).

Korang boleh mencari kebaikan minum air selepas tidur malam. Banyak manfaatnya.

Kalau seminggu korang blh loss cuma 3kg, Janganlah sedih dulu! Kalau 4 minggu dah boleh berapa? Haaa gitu.

MOHON SUBSCRIBE CHANNEL NASIHAT USTAZ, SEMOGA ADA AMALAN KITA UNTUK HARI INI, JOM BUAT SAHAM UNTUK AKHIRAT