ArwaAh Masih Mampu Tersenyum Walaupun Bertaarung NyaAwa Dengan PenyaAkitnya

Satu kehilangan besar dan juga kem4tian yang dicemburui bagi yang masih hidup. Pemergian seorang pelajar SMAASZA iaitu Muhammad Arif Syazwan bin Mohd Sabri. Arwah merupakan seorang pelajar 6 atas yang mengambil STAM di SMAASZA dan masih belum menamatkan pengajiannya ketika itu.

Menerusi satu perkongsian di laman sosial Facebook milik Aniq As-Shatri Ar wah telah mengidap k4nser tulang tahap 4 dan ia telah mere bak sehingga meny3rang paru-paru.

” Niq, aku kuat niq, doakan aku cepat sembuh aku rindu nk belajar”. Ar wah masih mampu tersenyum walaupun bert4rung nyawa dengan penya kitnya.

Ar wah sangat disenangi ramai, seorang pelajar yang baik akhlaknya, rajin membantu dan sangat menghormati orang. Mempunyai budi pekerti yang mulia malah ar wah juga turut mempunyai suara yang lunak dan sering dipanggil untuk membacakan doa ketika disekolah.

Satu video telah dikongsikan oleh Naja Uzip. Betapa lunaknya suara adik Syazwan dan pasti semua yang mendengar terdiam sejenak menghayatinya.

“Kalau dulu suara ini lah yang kami dengar setiap pagi dan usai waktu pembelajaran. Bila ar wah Syazwan bacakan doa, tak perlu suruh pelajar diam, mereka sendiri akan diam menghayati lunak suara si pembaca” .

Ketika ar wah sakit, kawan-kawan berusaha untuk mengumpul dana bagi membeli tongkat untuk membantunya bergerak. Apabila berita ini sampai ke pengetahuan guru-guru, mereka berjaya membeli kerusi roda untuk Syazwan.

Pada 2 Julai lalu, Syazwan hadir ke sekolah dan memberitahu bahawa beliau mampu berdiri sendiri dan kelihatan gembira dapat hadir ke sekolah. Sekitar jam 10 pagi, beliau mengadu se sak nafas dan terus dikejarkan ke hospital Sultanah Nur Zahirah oleh keluarganya.

Beliau dita han dih0spital dan memerlukan ra watan lanjut. Pada 17 Julai, Syazwan telah dibawa ke HUSM dan selepas MRI dilakukan beliau didapati mengidap kan ser tulang.

“Ramai kawan-kawan datang melawat. Pelajar-pelajar junior dia pun tak putus datang melawat. Ustazah dan kawan cikgu lain yang datang, akan suapkan dia nasi dan bagi dia minum air. Dia senyum je”

“Walaupun dalam keadaan sa kit, dia tetap rai tetamu yang ziarah dia. Hebat sungguh ar wah Syazwan”. Tapi, bila dia dapat tahu, pen yakit sebenarnya. Dia mula berubah. Ustazah datang, dia macam tak boleh nak pandang ustazah. Nampak jelas kese dihannya waktu itu”.

“Cuma lama-kelamaan Syazwan sudah mula terima hakikat. Mak dia bagi tahu, sepanjang sa kit, Syazwan tak pernah mena ngis”. “Jumaat baru ini, saat paling se dih. Kami cikgu-cikgu yang mengajar dia, mena ngis dan sentiasa doakan Syazwan kuat”.

“Waktu tu, mak dia panggil dia dah tak menyahut. Lepas Maghrib, bacaan oksigennya dah mula menurun, dari 90 ke 87 dan 67”. “Lebih kurang jam 9.40 malam, Syazwan pergi tinggalkan kami. Semua yang kenal dia turut mena ngis, itulah kali tera khir kami menatap wajah pelajar yang kami sayangi”.

Sumber:yoy.my via majalah-harian.com